Jo Roets: theatermaker

jo roets
Jo Roets werd geboren te Sint-Niklaas op 19 december 1961. Zijn middelbare studies deed hij aan het Sint-Thomascollege te Antwerpen waar hij ook woonde. Hij behaalde het diploma van onderwijzer aan de Bisschoppelijke Normaalschool in 1981. Maar zijn roeping lag uiteindelijk niet in het onderwijs. Als twaalfjarige speelde hij met leeftijdsgenoten al toneelstukjes in een scoutslokaal voor kinderen die ze uitnodigden. Hij herinnert zich nog 'En waar de ster bleef stille staan' van Felix Timmermans. Ze speelden ook teksten van zijn vader en Jo schreef ook zelf toneelstukjes zoals 'Reinaert op Mars'.

En zo kwam hij later terecht bij regisseur, schrijver en ontwerper Marc Maillard (die ook was begonnen als poppenkastspeler in een garage in Boechout) in een poppenspelcentrum in Wommelgem, als 'BTK'er', werknemer in het 'bijzonder tijdelijk kader'. Jo en Marc besloten samen stukken te schrijven, voor het nieuw opgerichte reizend kinder- en jeugdtheater Froe Froe. In 1986 werd het Landjuweel gewonnen met het poppenspel 'Smukkel' en Jo Roets speelde dat jaar ook mee in 'Pluk van de Petteflet.

Langzamerhand voelde Jo de nood om zich bij te scholen. Hij trok naar Maastricht en volgde er een parttime opleiding docent/regisseur aan de Hogeschool Zuyd Toneelacademie. In 1991 studeerde hij af als docent drama. (Hij is er nu ook coördinator docent/regisseur (parttime opleiding).

Bij het jeugdtheater Froe Froe sloot ondertussen ook theatermaker Greet Vissers zich aan. Maar Marc Maillard wou zich stilaan meer tot het medium televisie wenden en dan wilden Jo Roets en Greet Vissers in 1991 hun eigen weg gaan: theater zonder poppen. Het werd een fijne samenwerking. Er werden heel wat boeiende producties geschreven, geregisseerd en gespeeld, en zo ontstond 'Blauw Vier',  een professioneel theatergezelschap voor kinderen, jongeren en volwassenen (dat na het vertrek van Vissers in 2001 tot 'Laika' werd omgedoopt). Inmiddels heeft Laika een stevige reputatie in het buitenland verworven. Producties als 'Een dame in de kast'', 'Cyrano',  'Peep & Eat', 'Undeuxdouce', 'Peer', 'Hotel Tormilho', Floris en Blancefloer' , de kamishibai, 'Patatboem', Sensazione', Soepkinders', Geloof me!', Me gusta' 'Cucinema' en 'Opera Buffa' reizen de wereld rond.

Jo Roets en Peter De Bie hebben de artistieke leiding van 'Laika'. De interesses, nieuwsgierigheid en obsessies van de artistieke bezielers vormen het uitgangspunt van het artistieke beleid. Met hun persoonlijke fascinaties en gedeelde verwondering zijn ze de spil van Laika. In overleg zetten ze de grote lijnen van Laika uit, ze reiken elkaar thema’s aan, onderzoeken die samen en werken vanuit hun eigen invalshoek aan eigen of gezamenlijke projecten.

Vanuit een betrokkenheid en bezorgdheid over het stedelijke leefklimaat hecht Laika belang aan het occasioneel opzetten van buurt- en stadsprojecten. Met 'Hotel Ideal' (2001 en 2003), 'Droom de stad' (2006) en 'Blok Bloc' (2009, 2011 en 2013) doorbreekt het gezelschap de veilige muren van het theater en toont het zijn nieuwsgierigheid naar de stad als biotoop. De producties van Laika trekken een zeer gevarieerd publiek, waarbij ‘gevarieerd’ verschillende ladingen dekt. Niet alleen jong én oud, maar ook theatervreemd publiek, mensen uit de buurt, aangetrokken door de specifieke inhoud van een project.

Van nog veel andere toneelstukken schreef Jo Roets de teksten en had hij de regie, o.a. 'De Karamazovs' naar Fjodor Dostojevski (1999), 'Blauw vier' (1991), 'Napolejong', 'Cantecleir', 'De twaalfde nacht (2003), Circusnachten (2008), Misdaad en straf (2014), Pentamerone (2015).

In 1999 bracht Jo Roets, samen met Paul Verrept, het prentenboek 'Floris en Blancefloer uit. In 2001 werd dit boek geselecteerd door de kinderjury. Van het boek 'Cantecleir' maakte Jo een theaterversie en ook een prentenboek, samen met Greet Vissers en Ellen Vrijsen, waarmee ze in 2011 een Boekenpauw (een jaarlijkse Vlaamse boekenprijs voor het best geïllustreerde kinder- of jeugdboek) wonnen.

Jo Roets heeft voor een eigentijds jeugdtheaterrepertoire gezorgd.