De koelie penzuviel (kindergedicht)
De Koelie Penzeviel. (mededelende toon)
De Koelie Penzeviel. (verontwaardigde toon... omdat het duidelijk is dat het zinnetje niet wordt begrepen)
De Koelie Penzeviel. (berustende wijze)
Och, joch!
Ach kindje lief!
Mijn kleine hartendief!
Jij moet heel dringend leren
om juist t'articuleren:
ik leer je wel hoe dat het moet!
Opnieuw! Opnieuw! Oefen maar goed!
De Koelie Penzeviel. (mededelende toon)
De Koelie Penzuviel. (verontwaardigde toon... omdat het duidelijk was dat het zinnetje alweer niet begrepen werd)
De Koelie Penzuviel. (berustende wijze... hopeloos)
Och, joch!
Ach kindje lief!
Mijn kleine hartendief!
Ik snap geen enkel woord,
van wat ik even heb gehoord!
Jij moet heel dringend leren
om juist t'articuleren!
Okee, mijn juffie-mijn!
Ooit zal dat in orde zijn!
Ik oefen nu: "cacao" en "tram",
ik zeg nu "hemd"... en niet meer "hem"!
Ik poets mijn woorden kant en klaar:
"bedélen"... doet geen bedelaar!
Bédelen... veredelen...
benépen... en ganzepèn...
een haan zoekt naar zijn hen...
uit spar groeit nooit een den!
Och, joch!
Ach kindje lief!
Mijn kleine hartendief!
Men schrééf... met "ganzepen"...
een "spar"... noem je geen "den"!
Dus luister goed
en oefen goed,
dan spreek je ooit zoals het moet:
"Hé, 't is de pan!"... en niet de pot!
"Heet... is de pan."... die stond op 't vuur.
Het klinkt wel raar, een beetje zot...
maar bouw met woorden nooit een muur!
De Koelie Penzuviel. (mededelende toon)
De Koelie Penzuviel. (verontwaardigde toon... omdat het duidelijk was dat het zinnetje alweer niet begrepen werd)
De Koelie Penzeviel. (berustende wijze... hopeloos)
Ach, juffie-lief!
Mijn grote hartendief!
Heb jij nog niks begrepen
van deze lettergrepen?
Je moet me niet meer smeken:
'k zal heus wel mooier spreken
en goed articuleren!
Zo zul je heel snel leren:
van Lodewijk De Beduimelde
was 't niet het pààrd dat tuimelde!
Ik spaar nu geit, noch kool:
ooit was een KOE op dool!
Een slang... beet in haar hiel!
DE KOE... LIEP... EN... ZE... VIEL!
Martin De Wilde - onderwijzer 1970
16.02.2003 Aanvullende verbetering19.05.2015