Bart Picavet

bartpicavet1
Bart Picavet werd op 10 oktober 1967 te Lokeren geboren. Hij behaalde in 1988 het diploma Regent-Wiskunde aan de Bisschoppelijke Normaalschool van Sint-Niklaas. Al vroeg werd hij besmet door de toneelmicrobe. Dat bleek wel een erfelijke afwijking want ook vader Eddy (O1956) bleek aangestoken door het theater. Toneel domineerde trouwens wel het hele gezin. Het Koninklijk Jeugdtheater van Antwerpen was een vertrouwd terrein en ook het Lokers Jeugdtoneel kende voor hen geen geheimen. Om vader niet te veel voor de voeten te lopen legde hij zich in de eerste jaren vooral toe op het scheppen van magie en sfeer door middel van lichtregie en decorontwerp.

 Na een ommetje langs het H.Maagdcollege in Dendermonde en zijn legerdienst, werd hij benoemd tot leraar fysica, chemie en wiskunde in het Sint-Lodewijkscollege van zijn geboortestad. Hij was er zelfs enkele jaren technisch directeur. In 1990 tekende hij voor zijn eerste regie-opdracht met “Circus”, een totaalspektakel voor kinderen. Daarna volgden nog “De Rattenvanger van Hamelen” (1992) en “De Vier van Bremen” (1993 en 1996). In 1994 stond hij ondertussen mee aan de wieg van het theatergezelschap Plankvast (Waasmunster), waar hij “Shit” en “De Golf” regisseerde. In datzelfde jaar richtte hij, samen met Fio Van Steenlandt en Pol Van de Perre, in Beveren het jongerengezelschap De Realiteit op en tekende hij er voor de regie van “Pinocchio” (1994), “Professor Wonderwater” (1995), “Wie stal de kerststal” (1996) en “Leve(n) de heksen” (1997). Naar aanleiding van het vijfjarig bestaan van ontmoetingscentrum Het Waaigat in Zwijndrecht zette hij, samen met Fio Van Steenlandt (muziek) en Frank Pollet (tekst) de musical “Strijk” op de planken. In het totaal monteerde hij voor Muzart (Beveren) liefst zestien originele jeugdmusicals en kregen honderden jongeren de kans met theater kennis te maken.

Maar daarmee was de kous zeker niet af. Want nu pas kwam het grote werk. Met de openluchtvoorstellingen van “Wazenaar” (Eksaarde 2000) en “Tempus” (Sint-Gillis Waas 2001). En in de zomer van 2017 ging naar aanleiding van het gouden jubileum van de toneelvereniging Baudeloo en het 800-jarig bestaan van het dorp, het openluchtspel “Sinay 1798” op de Dries, waarvoor Bart de tekst schreef en samen met zoon Reindert tekende voor de algemene leiding. Een zeer succesrijke productie trouwens waarvoor men een speciale vermelding kreeg van de stad Sint-Niklaas. Want ook Reindert lijkt besmet door de toneelmicrobe. Het zit de familie Picavet gewoon in het bloed. Als tienjarig knaapje stond Reindert als Mieleke Scholliers al in 2008 in “Daens” en dit seizoen speelde hij nog maanden mee in de superproductie “40 - 45”. Samen met papa Bart treedt hij eind augustus 2019 ook aan in “Titanic” aan het Donkmeer in Overmere. Ondertussen tekende vader Bart nog voor de regie van “De ingebeelde Zieke” (Molière) bij Plankvast (Waasmunster) en voor de samenstelling en algemene leiding van het gelegenheidsprogramma van “Stekene in den Grooten Oorlog”. Volledigheidshalve ook vermelden dat hij voor het poppentheater Tieret uit Sint-Niklaas al meermaals voor de belichtingsregie tekende.

Ewout, de oudere broer van Reindert, zoekt het veeleer in de muziek. Als basgitarist bij het ensemble Neo Minor realiseerde men onlangs een eerste ep die best mag worden gehoord. Ze treden regelmatig op in jeugdhuizen en bij festivals.

 De appel valt dus echt niet ver van de boom! En dit al drie generaties lang!