Guido Colpaert

IMG 0126
g.colpaert
Guido werd geboren te Sint-Niklaas op 19 december 1938.

Hij volgde de Humaniora Latijn-Grieks in het College te Sint-Niklaas (1951-1957). Daarna behaalde hij het diploma regent Moderne Talen in 1959 aan de Bisschoppelijke Normaalschool te Sint-Niklaas.

Vanaf 1959 was hij leraar Frans en Engels in de Humaniora van de Bisschoppelijke Normaalschool te Sint-Niklaas. Tijdens zijn leraarschap studeerde hij vanaf 1971 verder aan de Universiteit van Leuven en behaalde hij het diploma van licentiaat Germaanse filologie in 1975. Hij werd dan ook leraar in het regentaat van de Normaalschool.

Hij woont nu in Wépion.

Bij zijn zilveren jubileum: 25 jaar leraar in de Bisschoppelijke Normaalschool te Sint-Niklaas in 1989

25 jaar G Colpaert


(Kasteelgalm, lente 1989)

26 april 19?? - Interview met Guido Colpaert

- Kunt u iets kort vertellen over uw opleiding?

- Ik heb eerst Grieks-Latijnse gedaan en daarna regentaat Moderne talen, hier, op deze school. Ik wou toen niet verder studeren maar ik werkte mee aan een handboek Frans, wat veel tijd (jaren) in beslag heeft genomen.

Toen dat voorbij was moest ik de knoop doorhakken omdat het er anders nooit meer van zou komen. Ik moest dan kiezen tussen Germaanse of Romaanse. Gemakkelijkhalve heb ik Germaanse gekozen, omdat het allemaal moest gaan naast mijn lesopdracht en ik ook de zorg had voor mijn gezin. Indien ik Romaanse deed, kwam er ook nog Spaans of Italiaans bij en daar had ik geen tijd voor.

Naast het lesgeven op deze school geef ik ook avondschoolonderwijs, wat volgens mij de beste vorming is voor een leraar omdat je daar heterogene groepen krijgt waar de motivatie totaal anders en uiteenlopend is: als de lessen niet interessant genoeg zijn blijven de mensen gewoon thuis. Ik heb ook nog vijf jaar les gegeven in een meisjesschool wat ik bijzonder graag deed omdat het zo'n afwisseling was.

- Welke vakken geeft u hier op school?

- Nederlands en Frans, Frans alleen op de avondschool en dit om die taal te onderhouden.

- Wat doet u in uw vrije tijd, als die er nog is? Want je moet lessen voorbereiden, les geven en dan nog avondschool!

- Daar komt ook zelfs nog bijscholing bij, wat ik werkelijk graag doe. Ik vind dat noodzakelijk op elk niveau. Als je ziet hoeveel mensen denken dat ze dat niet (meer) nodig hebben, gaat er toch wel een groot rood licht branden!

IMG 0127De dagen zijn wel degelijk gevuld maar nooit zo gevuld dat er nooit iets anders kan bijkomen. Ik heb b.v. altijd graag aan sport gedaan. Ik loop graag lange afstand en nu begint het baanseizoen. Ik loop in de eerste plaats voor ontspanning. Als ik van de klas kom,  kan het me echt goed doen om mijn loopschoenen aan te trekken en in het veld te lopen. Je vergeet dan dingen die je storen of dwars zitten overdag. Lezen is samen met lopen de grote hobby en natuurlijk... reizen in de vakantie. Ik leef en lees naar een reis toe. Mijn droom is eens een mobilhome te huren, of kopen, en voor twee of drie maand er op uit trekken met z'n tweetjes, als de kinderen groot genoeg zijn.

- Wat is de taak van de leraar talen?

- Ik vind de leraarstaak bijzonder belangrijk omdat wij een heel grote verantwoordelijkheid hebben. Je hebt niet te maken met machines, maar met levende mensen. Indien onze taak alleen maar onderwijzen was, dan zou het maar half zo moeilijk zijn. Maar het is meer dan dat: interesse opwekken en proberen een motivatie mee te geven. Als je dat niet kan, moet je er uitstappen. Maar het is ook voortdurend vechten tegen de routine, de verveling en het telkens opkomend defaitisme als je ziet dat mensen toch niet zo gemotiveerd zijn. Je mag dan als leraar niet beginnen met zwart te kijken, je moet blijven geloven en telkens weer opnieuw beginnen met enthousiasme.

Voor een leraar talen is dit des te meer waar, omdat je veel meer kans hebt dan in andere vakken om aan opvoeding in de breedste zin van het woord te doen. Je hebt zo'n gamma voor je, je kan veel aspecten van het leven bestrijken (literatuur, geschiedenis, cultuur,...).

Het is een bijzonder boeiend, maar tegelijk moeilijk vak, juist omdat het nooit ophoudt, want alles evolueert zo snel.

- Wat denkt u over de huidige regentaatsopleiding?

- Wat iedereen al jaren inziet is dat die opleiding drie jaar zou moeten zijn. Twee jaar is nagenoeg ondoenbaar, maar nu Coens aan besparen denkt, zal die verandering wel niet gebeuren. Zowel voor de vakinhoudelijke kennis als voor de pedagogische en didactische opleiding hebben we tijd tekort. Wat weten wij van groepsdynamica, klassegesprekken, lichamelijke expressie,... . De basiskennis Engels b.v. is soms zo gering dat je vaak elementaire zaken (basiswoordenschat en -spraakkunst enz.) nog moet aanleren vooraleer je andere, 'interessante' aspecten van de Engelse cultuur kunt bestuderen. Het is dikwijls zo dat je van bijna nul moet beginnen. Sommige mensen die uit de humaniora komen en hier Engels willen volgen, hebben nog nooit een Engels boek of gedicht gelezen. Het is duidelijk dat twee jaar veel te kort is!

- Wie zijn je voorkeurschrijvers in de literatuur?

- Dat is een moeilijke vraag, omdat er zoveel mensen zijn die me boeien. Poëzie boeit me heel erg, maar ook de rest. Ik lees ook graag een boeiend essay. Cornelis Verhoeven b.v. is een man naar mijn hart. Dat is maar één naam, maar ik zou er ook nog andere kunnen naastzetten, zoals een Marcel Janssens of een Westerlinck... . Bij de romans is de waaier zo breed dat ik bijna geen namen durf geven. Vooral in de Angelsaksische literatuur is er een brede waaier. Enkele namen die vooruitschieten zijn: S. Bellow, Ph. Roth, I Murdoch, Singer, J. Joyce,... . Maar er zijn nog zoveel anderen die even goed zijn en die ik niet genoemd heb.

Eigenlijk zou ik willen zeggen dat, hoe meer ik Angelsaksische literatuur lees, hoe armer ik onze literatuur vind. De thematiek en de stielkennis zijn veel armer. Een boek zoals 'The French Lieutenant's woman', dat wij nu lezen, is toch een knappe roman, en ik ken bij ons niemand die met zoveel kennis van zaken en zo'n prachtige taal zo iets zou kunnen schrijven!